השיטות השונות

מי המקווה

הטבילה במקווה טהרה אינה דומה לרחיצה המנקה את הגוף, אלא לרחיצה המנקה את הנפש. כדברי הרמב"ם בסוף הלכות מקוואות: "דבר ברור וגלוי שהטומאות והטהרות גזירות הכתוב הן, ואינן מדברים שדעתו של אדם מכרעתו, והרי הן מכלל החוקים. וכן הטבילה מן הטומאות, מכלל החוקים הוא. שאין הטומאה טיט או צואה שתעבור במים אלא גזירת הכתוב היא, והדבר תלוי בכוונת הלב".  

הטבילה המטהרת על פי ההלכה נעשית אך ורק במי גשמים, במי מעיינות הנובעים ממי תהום או במים שאובים שהוכשרו על ידי מי גשמים או מעיינות. במקוואות של ימינו הטבילה נעשית במי ברז רגילים העוברים תהליך הכשרה באמצעות מי גשמים. בשל כך אנו נדרשים לבנות בצמוד לבריכת הטבילה אוצרות מי גשם.

ישנן מספר שיטות באופן הכשרת המים על ידי מי הגשם באוצרות. השיטות השונות נקבעו על ידי פוסקי הדורות, ומתבססים על מה שהורו חכמינו ז"ל במשניות. לכל שיטה ישנן יתרונות הלכתיים שונים ובכל שיטה ישנם פרטי הלכה רבים הנדרשים להטמעה כבר בשלב תכנון הבניה.

אוצר השקה

אוצר השקה הינו אוצר מי גשם המכיל לפחות ארבעים סאה מים כשרים. האוצר נבנה צמוד לבריכת הטבילה כאשר קיר מפריד ביניהם. מי הגשם ומי בריכת הטבילה מושקים – מחוברים – דרך נקב השקה. גודלו של הנקב עומד על קוטר נקי של כשפופרת הנאד – לפחות 5 ס"מ – הנמצא מתחת למפלס המים בבריכת הטבילה. השקת המים בבריכת הטבילה למי הגשם באוצר ההשקה מכשירה את המים לטבילה, וחובה לבנות את בריכת הטבילה ואוצר ההשקה כיחידה אחת.

אוצר זריעה

אוצר זריעה הינו אוצר מי גשם המכיל לפחות ארבעים סאה מים כשרים הנמצאים בצמוד לבריכת הטבילה. בעת מילוי בריכת הטבילה, המים עוברים דרך תעלת המשכה, יורדים לאוצר הזריעה ומתערבים יחד עם מי הגשם שבאוצר. משם עוברים המים לבריכת הטבילה באמצעות נקב בקיר הנמצא בגובה של כעשרים ס"מ מעל מפלס המים שבבריכת הטבילה. זריעת המים העירוניים בתוך מי הגשם באוצר הזריעה מכשירה את המים לטבילה.

אוצר משולב

האוצר המשולב הינו אוצר המשלב בתוכו גם 'אוצר זריעה' וגם 'אוצר השקה'. האוצר משולב מכיל לפחות 40 סאה מים כשרים הנמצאים צמוד לבריכת הטבילה. בעת מילוי בריכת הטבילה, המים עוברים דרך תעלת המשכה, יורדים לאוצר המשולב ומתערבים יחד עם מי הגשם שבאוצר, כמו שקורה באוצר זריעה. מן האוצר המשולב המים עוברים לבריכת הטבילה באמצעות נקב הנמצא בקיר המפריד בין בריכת הטבילה לאוצר המשולב, אך בשונה מאוצר זריעה, נקב האוצר המשולב נמצא מתחת למפלס המים בבריכת הטבילה. מי הגשם ומי בריכת הטבילה מושקים – מחוברים – דרך נקב ההשקה. גודלו של נקב ההשקה עומד על קוטר נקי של כשפופרת הנאד – לפחות 5 ס"מ. זריעת המים העירוניים בתוך מי הגשם והשקת מי בריכת הטבילה לאוצר המשולב מכשירים את המים לטבילה.

אוצר תחתון – חב"ד

אוצר השקה תחתון הינה הדרך הנהוגה על פי שיטת חב"ד כפי שהורה הרבי הרש"ב. אוצר השקה זה נמצא מתחת לבור הטבילה ומכיל שיעור כפול (כלומר 80 סאה) של מי גשם. מי הגשם ומי בריכת הטבילה מושקים – מחוברים – באמצעות שני נקבי השקה שמידותיהן 12/12 ס"מ. לפי שיטה זו, השקת המים שבבריכת הטבילה למי הגשם שבאוצר התחתון מכשירה את המים לטבילה.

כתבו לנו
דילוג לתוכן