איך יוצקים מקווה?

יציקת בורות הטבילה ואוצרות מי הגשם

יציקת מקווה

קבלנים ובעלי מקצוע בעלי ניסיון רב בבנייה מעידים, שיציקת בור הטבילה ואוצרות מי הגשם של מקווה, אינה דומה לכל יציקה סטנדרטית של רצפת ותקרות אותם עושים מידיי יום, ואף לא ליציקת בריכת שחייה שלכאורה בעלת מאפיינים דומים, אך רק לכאורה. יציקה של מקווה הינה יציקה עם הרבה מורכבויות שנובעות מדרישות הלכתיות מחמירות בכדי לקבל תוצאה ברמה הלכתית גבוהה לאורך ימים ושנים, ונמנה כמה מהמורכבויות.

יציקה מונוליטית

ביציקה סטנדרטית של מבנה הכולל רצפה/תקרה וקירות בין ביציקה של מטרים רבועים בודדים ובין ביציקה של עשרות ומאות מטרים רבועים, היציקה נעשית בשלבים. תחילה יוצקים את הרצפה, ורק לאחר שהרצפה מתייבשת ומתקשה ניתן להתקדם ליציקת העמודים או הקירות וכו', כך שבין שלבי היציקות ישנה הפסקת יציקה. הפסקת היציקה גורמת לכעין סדק בין הרצפה לקירות, ובעגה המקצועית תפר בין היציקות. 

בבניה רגילה, תפר אינו מהווה בעיה כלל, ופעמים שאף יוצרים תפר בכוונה תחילה, לדוגמה, תפרי התפשטות בגשרים ועוד, המאפשרים את התפשטות והתכווצות הגשר בהפרשי הטמפרטורה המשתנים, ובכך מונעים סדיקה בגשר עצמו. 

שונים הם פני הדברים כאשר מדובר במקווה, תפר בבור הטבילה או באוצרות מי הגשם עלול לגרום לנזילה/זחילה ולו הקטנה ביותר, ולכך ישנה השלכה מיידית על כשרות המקווה ולפעמים עד כדי פסול ממש. בשל כך, יציקת המקווה נעשית ביציקה מונוליטית – רצפה וכל הקירות בבת אחת – שהינה יציקה מורכבת הדורשת מיומנות רבה בכדי לוודא שהיציקה לא תצא מכלל שליטה. כמובן שלפני הניסיון והמיומנות, נדרש בעיקר הרבה סייעתא דשמיא. 

טפסנות ללא קשירות

ביציקת בטון רגילה, כדוגמת יציקת עמוד או יציקת קיר, בכדי לייצר את צורת הבטון הרצויה, יוצרים טפסנות – תבנית עץ ליציקה – מותאמת לצורה הנדרשת, לתוכה יוצקים את הבטון. הבטון שבתוך לוחות הטפסנות יוצר עומס ולחץ רב על הטפסנות מהצד הפנימי מה שעלול לגרום להתרחבות הטפסנות ובתוצאה הסופית לקבלת בטן בבטון במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב לשבירת הטפסנות ולהתפרצות הבטון. 

בכדי להימנע מכך, נדרשים הטפסנים לבצע חיזוקים רבים ובעיקר לקשור את הטפסנות מצד לצד באמצעות חוטי ברזל שזור שעובר דרך קיר הבטון אותו יוצקים. את החוט השזור ניתן לזהות לאחר שהבטון מתקשה ומפרקים את הטפסנות. בבניה רגילה, הימצאות של חוט שזור וקשירות בתוך הקירות מצד לצד אינן מפריעות כלל. מכיוון שלאחר קיצוץ קצוות החוט השזור הטיח מכסה אותו ולא נשאר שום סימן.

גם בטפסנות ליציקת בריכות שחיה – בריכה יוצקים ביציקה מונוליטית – משתמשים בדרך כלל במוטות ברזל בקוטר 6 מ"מ לקשירת הטפסנות מצד לצד בכדי להימנע מהתפרצות הבטון או התרחבות ויצירת בטן  וכדומה. כך ישנה שליטה מסוימת על הליך היציקה למרות היציקה המונוליטית כאמור.

שונים הם פני הדברים כאשר מגיעים ליציקה של בורות טבילה ואוצרות מי גשם. קשירת באמצעות מוט ברזל מצד לצד ובוודאי חוט שזור מצד לצד נחשב לחור העלול לגרום במיידי או לאחר זמן, לנזילה/זחילה קטנה או גדולה. מים העלולים להיות במגע עם הברזל במשך הזמן, יגרמו לקורוזיה שתלך ותתפשט דרך הקירות ואיתה המים ילכו ויחלחלו עד שיצאו מבור הטבילה. לכך ישנה כאמור השלכה מיידית על כשרות המקווה ולפעמים עד כדי פסול ממש. בכדי להינצל מכך הדרישה המקובלת היא שלא להשתמש כלל בקשירות מצד לצד. כך גם נדרשת הקפדה יתרה על הרחקת ברזל הקונסטרוקציה וכן חוטי הקשירה נוספים  מהטפסנות

הרטטת הבטון – ויברטר – רג'ג'

קירות חלקים לחלוטין ללא חללים וסגרגציה, בורות מלאים במים עד למעלה ללא נזילות הינן היעדים המרכזיים אליהם אנחנו שואפים בכל יציקת בור טבילה ואוצרות מי גשם, והן הן המדד להצלחת היציקה. כאשר התוצאה הרצויה הינה שלד בורות בטון אטומים לחלוטין שניתן למלא בהם מים עד למעלה כבר בימים שלאחר היציקה ועוד לפני עבודות האיטום. בכדי לצלוח ולהגיע אל היעד יש כמה וכמה דרישות בהם לא ניתן להתפשר במהלך יציקת הבורות, ביניהם ניתן למנות את בחירת סוג , תרכובת, ודלילות הבטון ולא פחות חשוב הוא השימוש במרטטי בטון – ויברטר  או רג'ג' בערבית. 

השימוש במרטטי הבטון במהלך יציקת המקווה הינו הכרחי מאוד למניעת חללים, בועות אוויר וסגרגציה בבטון, שהינם גורמים משמעותיים לנזילות וזחילות במקווה, השימוש במרטט/רג'ג חשוב מאוד שייעשה בכל שלב משלבי היציקה אך בזהירות מרבית.  שימוש מופרז עלול לגרום לגלישה והצפה של הבטון ברצפת המקוה ופעמים שגם להגברת לחץ הבטון על הטפסנות עד להתפרצות ו/או פירוק חלקים ממנה. כמו כן, ריטוט יתר עלול לפגוע באיכות הבטון  באמצעות הפרדת האגרגטים שבתערובת. בכדי להימנע ממקרים מצויים של תקלות במרטטי הבטון, מומלץ עד כדי חובה להכין מרטט בטון רזרבי למקרה של תקלות. יציקת מקווה ללא מרטט בטון תקין עלולה להסתיים בכישלון.

אנו ב"טהרם" זכינו ללוות ולפקח בסייעתא דשמיא על יציקת עשרות רבות של מקוואות בארץ ובעולם. הליווי כולל פיקוח בשלבים הקריטיים ופיקוח על היציקה עצמה.

 

כתבו לנו
דילוג לתוכן