תכנון מקווה חב"ד

בניית מקוה ע"פ שיטת חב"'ד

מקוואות חב"ד

מקוואות רבים בארץ ובעולם נבנים ע"פ שיטת חב"ד בין אם מדובר על מקוואות בקהילות ובבתי חב"ד בארץ ובעולם ובין אם מדובר במקוואות המעוניינים לבנות מקווה ע"פ רוב השיטות. בניית מקווה ע"פ שיטת חב"ד ובפרט כאשר מדובר בשילוב עם השיטות השונות, דורשת הערכות מקדימה עם דגשים מיוחדים, כבר משלב התכנון הראשוני. הוספת אוצר מי גשם ע"פ שיטת חב"ד  לאחר יציקת הבורות או בבור טבילה קיים הינה בלתי אפשרית, ובמידת הצורך נדרש להרוס את הבור הקיים ולבנותו מחדש.

אוצר מי גשמים ע"פ שיטת חב"'ד

בור טבילה ע"פ שיטת חב"ד מתאפיין בכמה שינויים מבורות הטבילה הרגילים, חלקם ניכרים לעין וחלקם פחות. כאשר המאפיין המרכזי הינו מיקום אוצר מי הגשמים אותו ממקמים מתחת לבור הטבילה וניתן לזהותו באמצעות טבלת שיש או טבלת מרוצפת ברצפת בור הטבילה וכן שתי נקבי השקה מרובעים ברוחב טפח על טפח.

שיטת בור חב"ד מיוחסת לרבי הרש"ב מליובוויטש נבג"מ זי"ע וכמופיע בתיקוני המקווה ועשייתה כפי שהעיד הרה"ח הרב יעקב לנדא זצ"ל והינה בעלת יתרונות הלכתיים רבים אם זה הנידון בסוגיית נתן סאה ונטל סאה, או פסול של שלושה לוגין מים שאובים, או נושא ההשקה התמידית וכו'.

יציקת בור חב"ד

 כידוע יציקת בור טבילה הינה יציקה מורכבת במיוחד הדורשת מיומנות רבה, מורכבות זו גדלה משמעותית כאשר מדובר בבור טבילה ע"פ שיטת חב"ד  ובפרט כאשר מדובר ביציקת בור טבילה משולב הכולל גם אוצרות מהצד וגם אוצר חב"ד. מורכבות היציקות נובעת מכמה וכמה סיבות ביניהם  הדרישה ליציקה מונוליטית ללא קשירות וכדומה, אך כאשר מדובר בבור חב"ד  בו עומק בור הטבילה גדול משמעותית מבור טבילה רגיל, ובחלק מהמקרים ישנה אף יציקת רצפות בכמה מפלסים, המורכבות הגדולה גם כך גדלה בצורה משמעותית מאוד.

זריעה באוצר חב"ד

 תכנון מיקום אוצר הזריעה ו/או תעלות ההמשכה אף הם משתנים כאשר מדובר בבור טבילה ע"פ שיטת חב"ד. מעבר לך שנדרש מסלול מי גשם ייעודי עד לבור הטבילה, גם מילוי בור הטבילה במי ברז המתבצע דרך תעלת המשכה או אוצר הזריעה, נעשה באופן שהמים ייכנסו לתוך אוצר מי הגשם שמתחת למקווה דרך נקבי ההשקה, כך שאוצר הזריעה צריך להיות צמוד לאחד מנקבי ההשקה שברצפת בור הטבילה

טבילת דג

 מאפיין נוסף אותו נדרש לקחת בחשבון בתכנון מקווה ע"פ שיטת חב"ד, הינו טבילה כדג כנהוג בחב"ד ע"פ שיטת האדמוה"ז בעל התניא נבג"מ זי"ע. טבילת דג הינה טבילה בשכיבה הדורשת אזור טבילה באורך מתאים. בתכנון אזור הטבילה הארוך ניתן לעשות שימוש גם בשטח המדרגה הראשונה של בתחתית בור הטבילה.

אנו ב"טהרם" עובדים בשיתוף פעולה עם מרכז מקוואות חב"ד שע"י בי"ד רבני חב"ד באה"ק, בתכנון  ופיקוח על מקוואות חב"ד רבים ברחבי הארץ. ובסייעתא דשמיא אנו זוכים אף לתכנן וללוות מקוואות חב"ד בארצות ויבשות שונות ברחבי העולם. אם זה בתכנון מלא או בייעוץ מקצועי לאדריכל הפרויקט ואם זה בליווי היציקות המורכבות, ובעזרת השם נעשה ונצליח. 

 

 

כתבו לנו
דילוג לתוכן